måndag 17 september 2012

Mina fötter trivs bäst i fula skor



Jag läser en artikel i Mama (kräks lite i munnen bara jag nämner tidningens namn) om Underbara Clara på nätet. Den är ganska lång och handlar om bloggande, föräldraskap och lantliv. I det avslutande stycket står det:
i figursydda fodral och höga klackar (ja, även när hon är ensam hemma!)
Det är någonstans här jag vill börja kasta saker. Clara Lidström, bloggvärldens norrländska kristennykteristfeminist, beskriver ganska ofta hur hon klär upp sig inför en fotografering och intervju. Formuleringar som "idag åkte klackarna på eftersom tidningen Si och så kommer hit!" är vanligt förekommande. Jag kan inte komma ihåg att hon har beskrivit att hon vinglar omkring på klackarna när det inte är någon annan där. Hon pratar också om att hon tar på sig klackar för de sekunder hon står framför kameran.

Det finns en särskild plats i helvetet för journalister som sprider skönhetshets och perfektionsnojor genom kvinnligheten.


Den uppmärksamme läsaren kanske minns att jag debuterade på Total eclipse med ett inlägg om Underbara Clara, frågan är om det gör mig till en crazy stalker?

1 kommentar:

Amanda sa...

Journalisten har väl inte ens frågat Clara om detta, utan bara antagit det för att det låter glamouröst. Jag läser inte ens Underbara Clara särskilt frekvent och jag vet att jag har läst att hon gärna går omkring i långkallingar hela dagarna.