tisdag 18 september 2012

Working 8 to 3

Jag tillhör den där gruppen som tjatar om att folk (sådär svepande och allmänt) borde jobba mindre. På samma sätt som Nina Björk brukar prata om. Det praktiserar jag genom att jobba typ 80 procent, enligt den tvångsmässiga principen 6-8-6-8-6 timmar om dagen.

Syftet med detta är naturligtvis att jag ska komma hem vid tretiden de korta dagarna för att kunna se mycket på tv-serier. Detta är trots allt en tidskrävande praktik.

Men ändå märker jag att det är stor skillnad på att jobba och att plugga. Borta är de långa fikorna, halva dagar som spenderades med en kompis på ett fik, och känslan av att det inte var skillnad på helger och vardagar. Nu är helgerna som små guldägg som måste tas tillvara för att man ska orka jobba hela veckorna. Och ändå är mitt jobb roligt, för det mesta inte så stressigt och, framför allt, fritt och flexibelt.

– Jag får drömma om rosa solglasögon, Thailandsresor och egentid i badkaret med doftljus. Men att drömma om mer tid och mindre lönearbete, en annan politisk och ekonomisk ordning det går inte. Då blir jag en pekpinne.
(Nina Björk i DN-artikeln ovan) 

Inga kommentarer: