tisdag 10 juni 2014

Jag tillbringar mycket pengar på mat

Jag ägnar mig ibland åt att försöka förändra mitt språk på olika sätt. För det mesta handlar det om någon skönhetsfläck eller felsägning som jag vill arbeta bort. På sistone har det gällt att sluta ”spendera” tid och i stället börja ”tillbringa” den. Det har gått över förväntan. Den ack så viktiga allergin mot felsägningen börjar sätta in. Problemet är att det här har lett till en bieffekt: jag kan inte längre spendera pengar. Jag kan köpa saker, använda pengar, lägga ut och slösa. Dock har det slagit slint och när jag vill säga att jag ska spendera pengar upptäcker jag att jag allt oftare tillbringar dem.

Om man jämför felsägningar så kan jag meddela att när man säger att man spenderar tid förstår folk vad man menar. Att tillbringa pengar betyder ingenting.

En liten brasklapp: De som hör mig prata kan tycka att det är onödigt att lägga ansträngning på att sluta säga ”spendera tid” och att jag i stället borde fokusera på att sluta säga ”asså liksom” i var och varannan mening. Det går tyvärr inte då jag förefaller ha ett chip inopererat i ryggraden.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Hahaha!

Jag tror att jag faktiskt inte säger "spendera tid" eftersom jag länge irriterat mig på just det. Tycker inte att du behöver oroa dig för "asså liksom", vi kommer se tillbaka på det som en charmig tidsmarkör på samma sätt som när man hör folk på 70-talet säga "va?" i slutet av alla meningar.

Lisa sa...

Det är ju det som är problemet! Jag vill kasta sten på folk som säger "va" i slutet av alla meningar. Men det blir så skräpigt i glashuset.