onsdag 4 februari 2009

Todays fun trivia!

Som nyligen arbetsbefriad har jag numera tid att fördjupa mig i mer onödigt vetande än vanligt. I måndags lärde jag mig att Texarkana är två städer, på varsin sida om gränsen mellan Texas och Arkansas, men att namnet kommer från Texas + Arkansas + Louisisana. Tydligen tänkte man att Louisiana också skulle ha sin gräns i närheten från början.

Nu när Big Love har börjat igen har mitt intresse för mormoner, framförallt fundamentalist-mormoner, en revival. Liksom mitt intresse för de grekiska föreningarna på amerikanska universitet blossat upp igen efter ett maraton av teveserien Greek. Hela systemet med sororities och fraterneties fascinerar mig, de har fåniga ritualer, grekiska bokstäver som inte betyder någonting, jocks, cheerleaders, balansgången mellan slut och ladylike: allt man kan önska sig av amerikansk tonårskultur.

Jag har även ställts inför frågan om jag är intresserad av telecombranchen och insett att jag inte riktigt vet vad telecombranchen är, eller om jag är intresserad av den. Men nu vet jag att telecom står för telekommunikation och det är att på avstånd förmedla meddelanden, t.ex. med röksignaler eller trummor, nuförtiden mest med telefoner.

2 kommentarer:

Elise sa...

Men hur nära är det egentligen mellan Texarkana och Louisiana? Viktigt diskussion här:
http://www.amiright.com/real/inappartist/creedenceclearwaterrevival.shtml

Amanda sa...

Ungefär 5 mil, skulle jag säga efter att ha tittat i min atlas.