måndag 27 april 2009

Anyone who rides a bike is a friend of mine...

... om den följer trafikreglerna.

Nu behöver vi inte leta vårtecken längre. Våren är här, jag har en pollenchockförlamning som bevisar det. Och med våren kommer även cyklisterna fram en masse. Själv gillar jag att cykla. Jag gillar att trampa min solgula damcykel supersnabbt i nedförsbackar och känna hur vinden fläktar min hjälmfria frisyr.

Men en viktig sak när man tar sig fram i trafiken är att känna till trafikreglerna. Om man bara är gångtrafikant är de inte särskilt komplicerade och man håller själv en så låg hastighet att ingen större skada kan ska om man bara ser upp för alla andra. Så fort man börjar cykla, däremot, finns det viktiga regler att hålla sig till. På transportstyrelsens hemsida finns de särskilda reglerna för cyklister att läsa. Gör det!

P.S. Även om du använder hjälm är du inte odödlig.

P.S.2 Therese Andrén har fotat.

4 kommentarer:

Elise sa...

Är det Kellgren på bilden?

C sa...

eller helge fossmo?

Perny sa...

Att gånglisterna inte har hög hastighet tar inte bort dem från irritationsregistret. Jag råkar allt för ofta ut för grupper som söndagspromenerar på cykelbanan, bredvid trottoaren och plingar man på dem så får man dödande blickar på sig och frågor angående muckning, borde vara lika viktigt att läsa trafikreglerna när man går som när man cyklar.

Amanda sa...

Jo, fast det är ju fortfarande mest andra trafikanter man kan skadas av som gångtrafikant.