onsdag 16 december 2009

Gentlemen prefer Goldie

I början av året listade jag mina favoriter bland blondinfilmerna, men så här i efterhand förstår jag att jag glömde några av de absolut bästa. James Liptons Actors Studios fick mig att inse mitt misstag ikväll, då Goldie Hawn gästade. Under kavalkaden av Goldiekomedier kom jag ihåg hur många av dem som jag sett om och om igen när jag var ung och tillbringade all min fritid framför Filmnet. Skulle jag ens uppskatta blondinfilmer idag om jag inte sett alla de klassiska Goldiesarna? Här är i alla fall min topp 5:

1. Kaktusblomman - Neil Simonpjäs som anpassats för film av bland annat Izzy Diamond, Billy Wilders främsta skrivpartner. Goldie gör urversionen av filmblondinen, och lyckas stjäla de flesta av filmens scener, trots hård kamp med Ingrid Bergman och Walter Matthau. (länk till youtubeklipp längre ned i bloggen)

2. Tjejen som gjorde lumpen - En film som Legally Blonde har mycket att tacka Goldie Hawns 80-tal för. Tjejen som gjorde lumpen är typexemplet på blondin goes karriär-filmen. Hawn var själv med och producerade.

3. Snyltgästen - En ovanligt cynisk roll spelar Hawn i Snyltgästen, en romantisk komedi om kvinnan som hustlar sig in i en mans svindyra villa och därefter in i hans hjärta.

4. Tjejen som tog hem spelet - Blondinfilmen möter high school-filmen. Konceptet från Tjejen som gjorde lumpen överfört från armén till footballfältet: blondin halkar runt i lera och förnedras i traditionellt manlig värld, men vinner till slut allas respekt.

5. Overboard - Egentligen en rätt hemsk film där arbetarklassmannen kuvar överklasskvinnan och vice versa, det gamla vanliga kärleksdramat med sadistiska undertoner. Men å andra sidan är det också väldigt roligt.

Inga kommentarer: