tisdag 2 februari 2010

Biopic


Min ständiga jakt på sysselsättningar jag faktiskt kan se som hobbies snarare än potentiellt jobbmaterial landar ofta i biografier. Efter att ha avslutat den fantastiska All about All about Eve (en biografi över filmen All about Eve) som jag fick i födelsedagspresent drog jag fram Hollywood causes cancer. The Tom Green Story ur ett dammigt hörn av bokhyllan.

Jag har försökt läsa komikern Tom Greens självbiografi förut, men lagt ifrån mig den efter några kapitel. Kanadensiska medelklassbarndomar blir helt enkelt aldrig särskilt intressanta, och boken är smärtsamt kronologiskt upplagd.

Men efter att ha slöläst mig igenom de första kapitlen belönades jag med historien om Greens bisarra uppgång och fall-berättelse, om hur han tog sig till Hollywood och vann Drew Barrymores hjärta tack vare sin talang för att suga på kospenar och skriva låtar med refrängen "my bum is on the Swedish". Boken blir också stark i skildringen av kontrasten mellan framgångarna och kampen mot den cancer som Green drabbades av i samband med genombrottet.

Tydligast blir skillnaderna mellan det vanliga livet och kändislivet i den - förmodligen rätt orättvisa - skildringen av förhållandet med Barrymore. Konflikterna framstår som tydligast i samband med en omgång alfapet paret spelar under smekmånaden.

"Late in one game, Drew proudly arranged the letters B-A-R-R-Y-M-O-R-E and started counting up teh poins. With nine letters and a Y, that was a lot of points, since it was also linked up with another word. (---)
'Sorry', I said, 'you're not allowed to use proper names. Everybody knows that.'
'Yes, you can,' she replied, 'you can use anyting that's in the dictionary.'
'Fine', I said, 'Barrymore's not in the dictionary.'
'Yes, it is,', she said.
She then walked out of the room, went down to the front office, and came back with a dictionary. And there it was - 'Barrymore, John,' American actor, etc. And it wasn't in the back of the dictionary under proper names. I was right there in the Bs. Technically, I had just had my ass whipped."

Inga kommentarer: