söndag 12 juni 2011

Hey Sailor!



















Caroline, Max och jag seglade till Mefjärd i fredags. Igår seglade vi hem igen. Nu har jag världens mest osmickrande solbränna, röd och svidande. Här är spellistan vi lyssnade på när vi guppade fram i sakta slör utanför Ornö. Det finns många låtar om hav och segling, men jag kan inte komma på så många böcker. Den gamle och havet och Strändernas svall. Caroline föreslog Bonjour Tristesse, men jag minns inte att de seglar bara att de är på en strand. Seglar de i Tove Janssons Sommarboken? Vilka fler böcker handlar om segling?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bl.a. En som heter "en otrolig seglats" av Tristan Jones. Mats

Anonym sa...

En annan bra bok som handlar när Naomi James som ensam seglade jorden runt när hon var 28 år. /Mats

Anonym sa...

Boken om Nomi James heter "Överns med havet"

Anonym sa...

En liten fråga. Vad har ni gjort med hunden, hon ser så lessen ut?

Amanda sa...

Hunden är varm, det är därför hon ser så matt ut. Även därför hon har fått en blöt handduk över sig på sista bilden.

Terry sa...

Mälarpirater?
Och jag tror de åker lite båt i Sommarboken, men inte värst mycket segling. Har av outgrundliga anledningar lånat ut mitt ex och aldrig återfått det så jag är inte säker.

Amanda sa...

De ror jävligt mycket i början av Trägudars land eventuellt seglar de lite senare i boken. Oklart då jag tröttnade ganska omgående och aldrig läste ut den. Men Röde orm! Den har en båt på omslaget iaf...

Anna sa...

Oh, jag kan en: Vi, de drunknade, av någon dansk. Mycket segling och krig.