onsdag 12 oktober 2011

Yta i tröstveckan.

Låt oss prata lite om hur bra det känns att ha fina och hela naglar och välinsmorda händer. Ja, det är ytligt och säkert lite ocd-igt, men jaja.

Min hand- och nagelrutin ser ut som följer:

  • Ta bort eventuellt gammalt nagellack med acetonfritt medel. Jag gillar apotekets, det är effektivt och inte dyrt.
  • Smörj in naglar och nagelband med olja. Scratch nails Nail food är jättebra, luktar lavendel och kostar helt bisarrt mycket för en pyttig liten flaska. Som den snålwerner jag är kollade jag innehållsförteckningen och eftersom den består till största del av sesamolja fyllde jag på flaskan med vanlig sesamolja. Mina naglar luktar därför wok, men det är ok. Gnugga in oljan, ha sen handkräm på händerna, smörj, smörj. När handkrämen är inarbetad, ta en bomullsrondell eller bit toapapper och gå över naglarna för att få bort ev överflödig olja.
  • Fila till rätt form på naglarna, efter behag. Buffra med en trestegsfil vid behov, det jämnar ut ytan och får lacket att sitta mycket bättre och naglarna att skiva sig mindre. Men gör detta med måtta!
  • Använd underlack, jag som har otroligt mjuka naglar gillar Isadoras Second nail, om det inte är ett problem välj ett underlack du gillar. Underlacket gör att det färgade lacket inte färgar dina naglar.
  • Måla två-tre lager av det färgade lacket, efter behag. Det gör inget om du är ostadig på handen och råkar måla nagelbanden.
  • Använd överlack. Jag gillar Mavalas Minute quick-finish, det torkar väldigt snabbt och blir högglansigt.
  • Om du vill att det ska torka än fortare, droppa OPIs Drip dry (obs! svindyrt) på naglarna. Det är som magi, kemisk magi men naglarna torkar på några minuter. Jag rekommenderar dock att du ändå väntar med att t.ex. knäppa jeansknappar en timma, tills lacket har fått härda.
  • Gå och duscha, när du torkar dig, dra frottéhandduken över eventuellt kladd utanför naglarna et voila! det lossnar!

Inga kommentarer: