söndag 5 februari 2012

Söndagsstatistik

På sistone har jag funderat ganska mycket på det här, men eftersom jag ägnat mig väl mycket åt ogenomtänkta utbrott så tänkte jag göra en självstudie av matvanor istället. Och det finns en sak som saknas i den här bloggen: Statistik.

Statistik är det bästa. Framför allt meningslös statistik som presenteras i diagram. Tillåt mig därför att presentera:

Min matvecka

Inledningsvis har vi kategoriseringen av maträtter. I hushållet ätes inget kött.

Vad gäller innehållet i maten har jag använt ett digitalt mätsystem (svåra ord-poäng!). Eftersom det finns annat i livet att göra än att räkna ärter så fick allt räknas som 1 eller 0. Tre potatisar = 1 färsk grönsak. You get the idea.

Livspusslet. Ack och ve. Hur ska man hinna laga mat? Vet inte, men jag vet heller inte hur det blir mat utan att man lagar den. Detta är den totala tidsåtgången från det att man fick en råvara i handen till dess att tallrikarna stod på bordet. Matlaget är dock av latare sort varför det ibland kanske kunde gå fortare. Om man nu orkar skynda sig.


Det finns ju annat som är viktigt vad gäller mat. Jag åt äcklig sushi ute en dag (därav lördagens korta tidsåtgång) och äckliga fiskpinnar en gång.

Urvalet är middagen varje dag, samt lunchen på helgen. Ibland tog det kort tid eftersom jag åt rester, ibland för att jag åt skräp (macka). När jag började föra bok tänkte jag att den här statistiken skulle ge mig insikter om att långsam mat med mycket grönsaker är godare eller något sånt. Det blev nog mest roliga diagram av det.

Inga kommentarer: