lördag 14 januari 2012

Konsekvens

Siska kommenterade angående McDonald's och cigaretter:
"Fast måste en göra allt rätt bara för att en har vissa principer? Jag vill inte vara sån, men det är lite samma sak som att säga att feminister inte ska bry sig om kvinnors löner i Sverige när kvinnor våldtas i krig.

I den bästa av världar skulle jag inte äta mjölk, ägg, bara köpa lokalproducerat (eller ännu hellre odla själv), aldrig dricka alkohol, aldrig köra bil etc etc Att jag inte gör det förminskar i mina ögon inte de etiskt motiverade val jag har gjort som att inte äta kött, försöka köpa ekologiskt m.m. Hellre göra något än inget alls."

För det första: det klart du ska vara sån! Om inte annat för att du har helt rätt. Jag tycker också att det är töntigt att kräva total konsekvens. Finns inget värre än folk som äter jättemycket kött hela tiden och samtidigt spänner moralögonen i vegetarianer för att de äter ost eller gelatingodis. Ändå är det väl ungefär exakt det jag gör i inlägget. Varför det då? Två skäl.

1. Vi har alla våra hang-ups. Saker vi surar extra över, brinner för och tjatar om. En av mina såna grejer är cigaretter och sprit. Skyll det på nykteristsläkten. Att jag själv dricker alkohol hindrar mig tydligen inte från att klaga på andra.

2. Och viktigare: min irritation på pretentiös och fördömande attityd. I kombination. Jag har extremt jante-svårt för folk som försöker verka tuffa. Jag blir arg, tycker att de borde skärpa sig och växa upp. Tyvärr måste jag formulera den här irritationen i lite mer rationella argument i sakfrågan eftersom "Vem tror du att du e va?!" inte är en så himla trevlig attityd egentligen.

Med denna kunskap om avsändaren, hur tror du (och ni andra) att jag skulle reagera om någon tittade på mig med stora skämspådigblicken och sa:
– Va? Äter du på McDONALD'S? Hur kan du?!
Samtidigt som de skakar lite elegant aska från sina extralånga, helvita, filterlösa franska cigaretter.
Just det.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Jag äter inte på McDonalds, inte så mycket för att jag är en god människa (vilket jag är), utan för att de inte har något gott vegetariskt alternativ och jag tycker alltid att det luktar så sunkigt på restaurangerna.

Jag tror att själva utpekandet av McD som moraliskt förkastligt bottnar i att det är lättidentifierat som extramkapitalistiskt kulturimperialism. Och på 90/00-tal hade de i hemlighet köttextrakt på sina pommes frites (enligt ryktet och typ internet, iaf).

Men sen var du äter bryr jag mig inte så mycket om. Jag tycker att vi som samhälle ska minska köttkonsumtion, men det skulle aldrig falla mig in att kritisera dina personliga val. De har inte jag med att göra.

Amanda sa...

Obs! Jag är inte full, jag valde bara att inte läsa igenom kommentaren innan jag postade.