torsdag 12 januari 2012

McDonald’s och cigaretter, eller varför jag borde vara straight edge


Mina vänner är fina. De har ståndpunkter. Principer. Idéer om hur samhället borde vara. Det resulterar i att de inte äter kött, handlar rättvisemärkt och bojkottar McDonald's. Det är lite retligt det där med McDonald's eftersom jag gillar deras ketchup, deras pommes frites och deras hamburgare. Men jag får aldrig gå dit. Ibland smyger jag dit i hemlighet utan att berätta det för någon.

I dag skriver Clara om att hon inte gillar alkohol och att det är töntigt. Det får mig att tänka på ovanstående och min löpande tanke om att satsa på straight edge. Mina tuffa vänner som bojkottar McDonald's dricker nämligen alkohol. Och röker. Och jag har så våldsamt svårt att förstå vad McDonald's har gjort som är värre än att ge folk dödliga sjukdomar. De säljer onyttig mat till barn. De behandlar kor illa (tror jag) och förstör naturen. De sprider skräp och fula skyltar världen över.

Men i jämförelse med Philip Morris, eller Absolut, eller Jägermeister, eller alla typer av alkoläskföretag. De säljer sjukdom, våld, beroende, rus och hjärnskador. Cigaretter sabbar ju dessutom naturen. Och både alkohol- och tobaksföretag tjänar fett på att sälja sin skit till människor i tredje världen.

As ever, inquiring minds want to know.

2 kommentarer:

Siska sa...

Fast måste en göra allt rätt bara för att en har vissa principer? Jag vill inte vara sån, men det är lite samma sak som att säga att feminister inte ska bry sig om kvinnors löner i Sverige när kvinnor våldtas i krig.

I den bästa av världar skulle jag inte äta mjölk, ägg, bara köpa lokalproducerat (eller ännu hellre odla själv), aldrig dricka alkohol, aldrig köra bil etc etc Att jag inte gör det förminskar i mina ögon inte de etiskt motiverade val jag har gjort som att inte äta kött, försöka köpa ekologiskt m.m. Hellre göra något än inget alls.

Aina sa...

Alltså är det någon som verkligen bojkottar McDonalds nuförtiden? Var inte det något man gjorde typ när man var ung och skulle demonstrera hur vänster man var (ung = ca 20) och det var enklast att bojkotta McDonalds för det gjorde alla andra och det var tufft. Nu går väl inte folk (dina och mina vänner) dit helt enkelt för att de inte äter kött eller för att de inte tycker det är trevligt eller smakar gott. Eller?

Och så håller jag ju lite med Siska ovan också!