torsdag 12 januari 2012

"Asiater begår inte brott."

Kommer ni ihåg när jag fick brev från Globens närpolis och Grannsamverkan mot brott och jag blev lite sur för att brevet var så rasistiskt? Så jag skrev ett brev och fick svar att jag inte skulle vara så himla känslig. Och sen JO-anmälde någon ett liknande brev i Huddinge.

Och nu har tidningen Liljeholmen/Älvsjö pratat med PR-geniet Nicklasson som ligger bakom breven och guldklimpar som:

"Det är väldigt ovanligt att asiater ägnar sig åt inbrott"

och
"Om man har ett signalement på att någon kommer från Afrika så innebär inte det att varenda afrikansk kille är en inbrottstjuv. Det kan ju vara precis vem som helst."
och

"Min uppfattning är att man ska vara ärlig och att man inte ska dölja sanningar eller signalement om de kan vara till gagn för allmänheten."

Och sen får journalisten prata med hans chef som ba: Oh, no he didn't!

Edit: Nu har DN tagit upp det också.

Inga kommentarer: