torsdag 19 september 2013

Jag har ägnat mitt liv åt typiskt svenskt åsiktsförmynderi OCH författande


Råkade snubbla på en krönika av Steve Trygg i Resumé i dag. Steve är en schyst kille som inte ägnar sig åt åsiktsförmynderi, däremot drar han gärna slutsatsen att jag gör det utifrån en mening han enligt egen utsago inte förstår. Inte heller lyckas han med en "snabb googling" lokalisera de två böcker jag har skrivit, som liksom Braschis skulle kunna karaktäriseras som provocerande i sin estetiska ogripbarhet. Så Steve (och Steves högst eventuella redaktör på Resumé): Let me google that for you.


"Minns du Michael Milken? The King of Junk Bonds åtalades 1989 på 98 punkter för brott mot USA:s finanslagar, men kom undan med två års fängelse efter en uppgörelse där han erkände 6 av dem.
Jag kom att tänka på honom när jag läste en bokrecension i Svenska Dagbladet nyligen (Elise Karlsson om ”Drömmarnas imperium”). Ingress: ”Giannina Braschi har en särskild stil som skulle kunna uppfattas som provocerande i sin estetiska ogripbarhet.” What?!
För det första undrar man vad fan det står där. Men de grubblerierna övergår snart i en annan
undran: Vad har denna proffstyckare själv skrivit som med bästa vilja skulle kunna etiketteras  litteratur? Ingenting, såvitt jag vet. (I alla fall inte något som en snabb googling ger vid handen.) I stället har hon ägnat sitt liv åt typiskt svenskt åsiktsförmynderi."



Inga kommentarer: