onsdag 4 september 2013

Unga böcker för alla åldrar

För ett tag sedan skrev jag en artikel i Svenska Dagbladet om ungdomsböcker som vuxna läser. Det är ett fenomen som har blivit allt större och som jag fördjupar mig ytterligare kring i Unga böcker för alla åldrar, en bok som ges ut av BTJ förlag. Här finns en hel del boktips i gränslandet mellan ungdomsböcker och vuxenböcker. Framförallt har jag letat efter böcker som har mycket att ge till läsare i alla åldrar. Det har varit kul att få läsa in sig ordentligt på området, och jag är särskilt tacksam till Amanda för bra lästips och boklån.

Vill man läsa mer, exempelvis om vilka böcker som tas upp, kan man göra det på BTJ:s hemsida. Här hittar man till exempel böckerna som är med i kapitlet "Mellan anpassning och uppror", ett kapitel som jag tyckte var särskilt roligt att skriva.

Boken går att köpa bland annat här.

Inga kommentarer: