onsdag 5 november 2008

Väderleksrapportdemens


Av olika anledningar såg jag jag ovanligt många nyhetssändningar igårkväll. Jag brukar sällan göra det annars, men igår, mycket på grund av presidentvalet i USA, såg jag och min sambo åtminstone tre olika nyhetsprogram med medföljande väderleksrapport.

När vi skulle gå och lägga oss frågade min pojkvän mig om det skulle regna imorgon. Det borde:
1. han redan veta, eftersom han sett exakt lika många meterologer och kartor som jag under kvällen.
2. jag kunnat svara på, eftersom jag fått det berättat för mig upprepade gånger med hjälp av spexiga grafiska effekter.

Men nej, vi lider tyvärr båda av grav väderleksrapportsdemens. Jag kan inte komma ihåg vad en meterolog säger. Inte ens om jag koncentrerar mig lyckas jag, det slutar alltid med att jag vaknar till vid snörapporten för fjällen och undrar vad de egentligen sa om stockholmsvädret för ungefär tre sekunder sedan.

Skulle jag bevittna ett mord och mördaren började prata om lågtryck, värmefronter och nederbörd skulle mitt minne omedelbart raderas och jag skulle aldrig kunna berätta om vem den skyldige var.

2 kommentarer:

Elise sa...

Eller ännu värre, om mördaren stod framför en väderkarta.

Jag lider också av detta handikapp. Jag undrar hur utbrett det är egentligen?

Anonym sa...

Väldigt utbrett.
Jag brukar titta på nyheterna på morgonen och upptäcka att "Nähä, nu har jag inte hört dagens väder eftersom de redan berättar om hur det ser ut imorgon. Idag igen!"