fredag 21 november 2008

Vilket osökt får mig att tänka på


"Men det som gör mig verkligt deprimerad är människor som saknar fantasi. Såna som T.S. Eliot kallar 'de tomma människorna'. Såna människor som , trots att dom har fyllt dom hål där det borde finnas fantasi med okänslig halmströ, inte har lagt märke till att dom saknar något och går omkring bland oss. Såna människor vars okänslighet gör att dom radar upp tomma ord och försöker pracka på andra dom."
Kafka på stranden, Haruki Murakami

"Skriv av. Skriv bara: vi är de tomma flickorna, med huvuden fyllda av halm. Vi är de stela flickorna, uppsträckta med glansiga ögon. Håliga, menlösa röster. Viskar som vinden i gräset."
Soja, Kajsa Sundin

"This is the dead land/This is the cactus land"
The Hollow Men, T.S. Eliot

"Dante, som i den stora diktens inledning själv gått vilse i en skog, har här i den trettonde sången kommit till en skog som gått vilse i sig själv. (---) Som ett nyfiket barn som förmanats att absolut hålla sig borta från en förbjuden godsak eller prydnad, kan Dante inte låta bli att knäcka en kvist som han fått i sin hand. Strax hörs ett rop och en röst som förebrår honom för att han helt saknar medkänsla: 'Varför stympar du mig?' Blod spränger fram ur den knäckta grenen som ur ett avslitet finger. Dante får veta att varje snår här i skogen en gång varit människor som nu förvandlats till buskar. Det är till självmördarnas skog som Dante och Vergilius nått under sin vandring."
En handfull regn, Niklas Rådström


"Jag hugger ett nytt märke i ett träd med yxan. Träden skriker tyst, blöder osynligt blod. (---) Coltrane plockar upp sin sopransax igen. Än en gång bryter upprepningen sönder verkligheten och pusslar ihop bitarna på ett nytt sätt."
Kafka på stranden, Haruki Murakami


"Jag försöker vissla för att fylla ut tystnaden. Jag visslar sopransaxofonens slinga ur Coltranes 'My Favorite things', men naturligtvs kommer mitt tveksammas visslande inte ens i närheten av det komplexa, blixtsnabba originalet. Jag bara lägger till snuttar så att det jag hör i huvudet liknar Coltranes sound."
Kafka på stranden, Haruki Murakami

"Jag återvänder till verkligheten. Varför i hela världen måste jag titta på 'Sound of Music' just nu?"
Kafka på stranden Haruki Murakami

"Girls in white dresses with blue satin sashes;Snowflakes that stay on my nose and eyelashes;Silver-white winters that melt into springs;These are a few of my favorite things."
My favorite things, Rodgers & Hammerstein

Inga kommentarer: