fredag 18 november 2011

Livets outgrundliga orättvisa


Så jag gick till tandläkaren. Alltid en bra idé, alltid dåligt. Ända sedan jag flyttade hemifrån för ungefär 9 år sedan har jag försökt få ordning på det här med tandläkaren. Kombinationen tandläkarskräck+skräptänder är inget vidare incitament.

Alla förstår att man är rädd för tandläkaren, för ingen tycker det är kul (jfr: gynekologen). Skillnaden är dock mellan dem som har skäl att vara rädda samt mesarna.

Jag har goda skäl. Vad är dealen med att inte småäta, borsta två gånger om dagen och knappt äta något godis och ändå alltid, alltid, ha hål? Människorna som "verkligen inte heller gillar tandläkaren" brukar svara "Oj, har du haft hål?!" och sedan får man blickan som lyckas både säga "Du har utstått smärta bortom tankens gräns" och "Har dina föräldrar lärt dig borsta tänderna med en polkagrisklubba?".

And I'm here to tell you, children, det gjorde de inte! Jag har alltid haft hål. De var där jämt och är där fortfarande. Idag frågade tandhygienisten om jag var kock. Det är jag inte. Jag jobbar inte ens med kokböcker.

5 kommentarer:

Amanda sa...

Åååh nej! Jag ska till tandläkaren 29/11 och ser verkligen inte fram emot det. Jag har dock helt andra slags tänder, konstant småätande men har aldrig haft hål. Men jag har en sån fobi för att tappa mina tänder eller borra att jag vet inte vad. Dessutom har jag inte råd. Oy ve.

Lisa sa...

Haha! Du är exakt den genetiska lyckträffen jag hatar på! (Och inte råd, bah! Min räkning kommer att bli större än min hyra.) En kompis sa häromdagen "det är så trevligt att avsluta frukosten med en kaka", varför tror någon att man kan påverka sina tänder alls?

Amanda sa...

Till mitt försvar kan jag väl säga att jag har haft tandställning sedan jag var 13 år. Ja, den sitter fortfarande kvar. Men förhoppningsvis kan de ta bort den nu, utan att riva ut alla tänder och fakturera mig 40 000 miljarder euro.

Lisa sa...

Okej. Har man haft tandställning är man förlåten, för det verkar fördjävligt och varar i åratal (det är där någonstans gränsen går för att väga upp sina i övrigt friska tänder).

Amanda sa...

Det var skönt att höra! Att under flera års tid gå och spänna rälsen en gång i månaden är inte superroligt. Då var det ju gratis, men de vägrar ta bort tandställningen om jag inte betalar. Det tycker jag är lite dåligt.