onsdag 2 november 2011

Titt som oftast

Lisa Swedén
När jag slår upp synonymer på ofta hittar jag "titt som oftast". WTF?

Amanda Idberg
WTF?

Lisa Swedén
Amanda, jag visste att du skulle förstå!

Amanda Idberg
"Ofta" kan ju inte vara en synonym till "ofta"!

Lisa Swedén
Men har du någonsin hört uttrycket? Titt som tätt är det enda jag har i ordförrådet. Nu är min tända fråga vad "titt" betyder?

Lisa Swedén ‎
(dirty)

Amanda Idberg
Nej, det måste väl vara felskrivet?

Lisa Swedén
Kan det mycket väl vara, dålig hemsida, men de hade ju titt som tätt också. Udda.

Amanda Idberg
Frågar språkrådgivningen på twitter, återkommer om svar!

Lisa Swedén
Nähä, banne mig. Titt som oftast fanns i Norstedts.

Amanda Idberg
Men bara "titt" då? Det måste ju ha med tät att göra, inte med titta?

Lisa Swedén
Eller hur! Det fanns bara med som hänvisning till titta och "i fraserna titt som tätt och titt som oftast". Jag har två teorier: 1. Det låter käckt ihop med tätt men folk är knäppa och säger oftast. 2. Det betyder tutte, och det är ju alltid trevligt.

Inga kommentarer: