måndag 10 december 2012

Julkalendern #10

Kära Wilhelm!
För mer än en månad sedan - då Nobelpristagarnas namn offentliggjordes - var jag fast besluten att skriva till Dig. Jag kände ett behov av att tacka Dig för att Du finns till och tar hand om Nobelprisen, så att inte fysikerna blamera sig på samma sätt som Svenska Akademien. Ty att Ditt inflytande är mycket stort härvidlag, det har jag alldeles klart för mig. [...] Jag antar, att det stod strid om Einsteins namn. Hans motståndare lyckades utesluta relativitetsteorin ur motiveringen men ha väl härigenom blott uppnått att han i framtiden får priset en gång till. [...]
Din tillgivna EvB-B

Vem är Wilhelm?

5 kommentarer:

Linnéa sa...

Äntligen en anledning att fördjupa sig i Vetenskapsakademiens medlemmar!

Wilhelm Oseen är det som efterfrågas. Teoretisk fysiker och Einsteinförespråkare.

Lisas Lisa sa...

Det måste vara Carl Wilhelm Oseen! Märk väl att han inte fick det igen...

S. sa...

jag drar till med Röntgen.

Robert sa...

Carl Wilhelm Oseen! (1879-1944, professor i mekanik och matematisk fysik vid Uppsala Universitet)

M. Idberg sa...

Knut Wilhelm Palmær,