fredag 7 december 2012

Julkalendern #7

Under förvisningen ordnade gammelfarmor en julfest åt barnen på ett daghem där hon hade fått arbete. Jul- och nyårsfirande och julgran var på den tiden förbjudna som borgerliga fördomar. Men det var ett sätt att överleva. Det fanns inga granar på stäppen, så de gjorde en gran av grönt papper. De gjorde julpynt och fick lära sig julsånger. Och dansade kring granen, fick varsin kaka i julklapp och tänkte inte alls på Jesusbarnet utan kanske bara på frid på jorden.
   När gammelfarmor fick återvända till Moskva var jag fyra år, och på julafton kom alla överlevande släktingar hem till oss för att önska henne god jul. Någon hade med sig några grankvistar som sattes i en blomvas. Man lade bomullstussar här och var i grankvistarna och satte upp tre, fyra ljus. Jag var det enda barnet som var med denna kväll och fick därför en julklapp. Jag minns väl vad det var, Tummelisa av H C Andersen.

Vems barndomsjul handlar texten om?

4 kommentarer:

Linnéa sa...

Denna julkaramell har jag sugit på till förbannelse, som tur är bor jag med en bibliotekarie som med hjälp av yrkeskunskap gissar på Maksim Gorkij, så det gör jag också.

Here's hoping!

Robert sa...

Maria Nikolajeva!

Lisas Lisa sa...

Yay på ledtråd... Den kom i grevens tid. Jag gick in nu på morgonen för att till sist gissa på Vasily Aksyonovs Moskovskaya Saga, men ingen kan ju påstå att den kom nyligen. Jag byter nu till Maria Zennström, och Katarinas Sovjetiska upplevelser. God jul och tack för ett roligt quiz!

M. Idberg sa...

Maria Nikolajeva