tisdag 11 december 2012

You say fjollträsk like it's a bad thing


Det kan bero på att jag har druckit ett och ett halvt glas vin, det kan bero på att jag tappade mina vantar och fick gå hem utan, eller på att vi är i mitten av december och jag redan är less på den här snön nå så jävulskt. Men här kommer en liten tirad om snösituationen i Stockholm just nu. (Varning, here be CAPS)

Lisa och Therese får jättegärna komma och skotta min gata, den har inte plogats sen förra veckan, och sedan dess har det snöat ca 60 cm. Trots det försöker vi parkera våra bilar där - ety det finns inga andra parkeringsplatser och det är inte direkt väglag att vara ute och köra med bilarna. För att komma till Konsum som ligger ca 70 meter från min port måste man klättra över en snövall som når mig till magen. FUN AND GAMES!

Imorgon ska jag se The Hobbit på bio (INNANFÖR TULLARNA!)(+Yay!) men jag bor och jobbar i närförort. Jag har även min hund på dagis (Så jävla typiskt nollåttor, tror hunden är en bäbis!) Jag har fyra timmar på mig att lämna jobbet, hämta hunden i en förort, lämna hunden hemma, åka in till stan, äta middag, gå till biografen. En rimlig tid, kan man tycka. Ändå räknar jag med att behöva ta ut min timma friskvård för att gå en timma tidigare från jobbet och gå till hunddagiset och hem när kollektivtrafiken imploderar, vilket förra veckan tog två timmar, trots att tvärbanan kom igång efter halva vägen och vi fick åka en strecka. Och ja just det, hunden kan inte heller gå i den djupa snön, sa jag det. Hon är för liten och sjunker bara ner (Så jävla typiskt nollåttor, ha hundar som ser ut som råttor!) så henne får jag bära. DELIGHTFUL!

Och det här att bli provocerad av att det i Stockholm finns ett avgränsat område som benäms "innanför tullarna"? BITCH, PLEASE! Om det är så komplicerat är google din vän, titta det finns till och med en hjälpsam wikiartikel om ämnet! Är det lika provocerande om man pratar om Hisingen, Rosengård eller Marais?

5 kommentarer:

Lisas Lisa sa...

Ok, jag kan inte hålla mig: ett ord av allvar (eller flera):

Som jag förstår det är Lisa varken för eller mot Stockholmare, men ställer sig frågande till själva bråket. Det är inte jag. Och jag tycker att det här inlägget ganska väl illustrerar varför det ibland kan blossa upp som en öm punkt mellan de bästa av vänner.

För det handlar självklart inte om att jag inte önskar att snöhantering skulle fungera bättre. Som pendlar skulle det var toppen om jag fick komma fram i tid. Det handlar om att vara indignerad över att det skämtas med det, och sättet den indignationen tar sig uttryck som är provocerande.

När man ett par veckor om året måste *gasp* anpassa sig till att det kommit ett stort snöfall, precis som man måste på alla andra platser i Sverige, direkt blir rasande, då tar man för givet att allting ska fungera fullständigt problemfritt oavsett väderlek. Och problemfritt innebär helt utan anpassning. Jag kan se att det är provocerande för människor som lever i byar där vägarna är så dåligt underhållna att det är farligt att köra - och det gäller året runt - när man inte ens får lyfta fram det som fungerar. Och dessutom, Amanda, det är inte så att man i Luleå inte behöver anpassa sig till snön. Man bara förstår att man måste göra det.

Att Stockholmare är fler argumenterar jag inte mot, inte heller att kollektivtrafiken är dålig, jag anser bara inte självklart att tätortens välfärd är viktigare, eller att de ska förutsätta en högre standard. Nu finns det platser i Sverige där jobben försvinner, där de unga blöder bort, där husen står tomma i allt mer öde byar.

Kärnan i just det här grälet, är att jag tycker det är småsint och aningslöst att bli upprörd när de när en grupp som är ekonomisk svag, underprioriterad politiskt och otroligt eftersatt i fråga om återinvestering och reparation av infrastruktur tar sig friheten att skoja lite med den grupp som har makten, pengarna, och som ständigt prioriteras först.

Att i det läget understryka det självklara i att man antingen ska känna igen platsnamn i Stockholm, eller googla dem, förstärker bara en position där man ser sig som viktigare, och norm. Jag tror att få människor i Härjedalen skulle lika självklart ta för givet att 'om ni inte känner till min geografi är det ert fel – bitch' är en rimlig hållning inför andra människor.

Amanda sa...

Men på allvar? Tycker du att det är rimligt att bli provocerad av att platser har namn och att människor använder dessa?

Jag hittar väldigt dåligt i Göteborg, och om någon säger att si och så ligger i Majorna eller på Hisingen tänker inte jag få ngt slags utbrott över att någon har mage att använda ortsnamn som jag inte vet var de ligger, hrmpf! Antingen tänker jag att det inte spelar så stor roll om jag vet exakt var de menar, eller om det spelar roll, tar jag reda på det.

Men det är något alldeles särskilt med Stockholm, är det inte?

Amanda sa...

Och jag vet inte om det behöver påpekas, men plogningen/vägunderhållningen är alltså en kommunal fråga. Det är inte så att om vi i Stockholm plogar våra gator så underhålls inte enskilda vägar i Västerbotten. Och det betyder även att det är vårt eget fel som valt borgare som inte gillar skatt och gemensamt finansierad snöröjning att det inte finns en armada av plogbilar redo.

Och det är dessutom de du vill värna, de svaga och maktlösa i samhället som drabbas svårast även i Stockholm kollektivtrafiken inte fungerar. Fråga de med timanställning på andra sidan stan, ingen SUV och barn på dagis hur mycket lön de fick i onsdags?

Lisas Lisa sa...

Ja, jag menar verkligen allvar. För, som jag sa, jag tycker inte att det inte ska plogas, eller inte det inte blir konsekvenser när det inte görs. Vad jag är ute efter här är att det de senaste veckorna har kontrasterats mellan land/stad eller nord/syd, och att det finns en maktobalans mellan dem som jag tycker man kan komma ihåg. Vad jag pratar om är att man i Sveriges största stad inte kan låta sig retas med av platser utan den ställningen.

Sen ska man ploga, absolut. Men det är som du säger en kommunal fråga, så det ska man ha råd att göra överallt, och man ska inte hånas för att vara avfolkningsbygd.

Amanda sa...

Jo, fast min fråga om du var allvarlig gällde ju huruvida det är mer provocerande med namn på platser i Stockholm och att man är mindre skyldig att själv ta reda på information man saknar när det gäller Stockholms geografi, än Härjedalens.